Grundlagenforschung

EUGeneHeart (IP 018833)

EUGeneHeart ist ein interdisziplinäres, europäisches „Integrated Project“ im Rahmen des FP7-Calls der Europäischen Union. Es wird insgesamt mit 12 Millionen Euro über 5 Jahre gefördert. Mehr als 20 Arbeitsgruppen aus 12 europäischen Ländern arbeiten zusammen. Das Projekt ist in 5 große Aufgabenbereiche, sogenannte Tasks gegliedert. Eine dieser Tasks heißt Gender und wird von Frau Prof. Vera Regitz-Zagrosek, Leiterin des GiM, koordiniert. Projekte im Rahmen dieser Gender Task bearbeiten Geschlechterunterschiede bei Myokardinfarkt, bei Herzinsuffizienz und bei unterschiedlichen Herzerkrankungen. Darüber hinaus werden am INSERM in Paris von Frederic Jaisser Tiermodelle mit Überexpression von Östrogenrezeptoren erstellt, die derzeit in Berlin untersucht werden. Gruppen, die an der Gender Task beteiligt sind, sind Karin Sipido in Leuven, Frederic Jaisser - INSERM, Paris, Hubertus Jarry in Göttingen, Leon de Windt in Utrecht. Die Untersuchungen konnten bereits signifikante Unterschiede zwischen männlichen und weiblichen Tieren bei wichtigen Krankheitsmodellen aufzeigen und konnten darüber hinaus einen Einfluss von Östrogen- und Androgenrezeptoren bestätigen.

Sex- and Gender-Specific Mechanisms in Myocardial Hypertrophy

[der Text liegt ausschließlich in englischer Sprache vor]

 

Research Focus

Myocardial hypertrophy (MH) is one of the most frequent precursors of heart failure (HF) in humans. MH is induced by different stimuli, such as pressure overload, hypertension, ageing, diabetes or myocardial ischaemia. Until now, sex- and gender-specific aspects in the clinical features, genetics, pathomechanisms and molecular phenotypes in the myocardium have been underestimated. Under the same level of mechanical stress and neurohumoral stimulation, women develop less cardiac hypertrophy and less systolic dysfunction compared to men. However, a severe cardiac hypertrophy has more adverse consequences for women than for men. The molecular basis of sex differences may be related to the effect of sex hormones on the myocardium. Experimental results point to an impact of estrogen or testosterone on NO-synthesis, on the endothelin system, the renin-angiotensin system, lipid and glucose metabolism, expression of contractile proteins, proliferation, growth and aging processes. The scientific aim of this graduate program is to analyse the mechanisms of sex-specific differences in the pathophysiology of myocardial hypertrophy.

Sex- and Gender-Specific Mechanisms in Myocardial Hypertrophy

Sex-specific mechanisms in myocardial hypertrophy, DFG Forschergruppe 1054 (Research Group)

[der Text liegt ausschließlich in englischer Sprache vor]

Cardiovascular disease is the most common cause of death in men and women worldwide. Nevertheless, men develop most, but not all, cardiovascular diseases at an earlier age, while women have greater risks during invasive therapies. Heart failure (HF), a mal-adaptation to myocardial hypertrophy (MH), is a common cause of cardiovascular death. The adaptations in men and women are different. Understanding these differences could result in novel therapies that would benefit both men and women. The primary aim of this research is to investigate the protective effect of female sex in MH and HF. Female hearts develop a more favorable physiological form of myocardial remodeling when subjected to pressure or volume overload than male hearts.

Sex-specific mechanisms in myocardial hypertrophy